Het zal niet verbazen dat in dit corona-tijdperk, de online verkoop een hoge vlucht neemt. Steeds meer mensen ontdekken uit pure noodzaak de webshops. Ze ondervinden aan den lijve het gemak van het shoppen van op de PC. En ook de schrik voor die online-betalingen blijkt gelukkig onterecht.
Achter de schermen (maar niet die van de PC)
Maar wat de PC-gebruiker niet ziet, is de chaos in de magazijnen. De exponentiële groei van de online aankopen duwt de achterliggende logistiek tot op en voorbij zijn limieten. De levering van de pakjes loopt vertraging op. En laat een snelle levering nu net een van de aantrekkingspolen van de online verkoop zijn. Daarom moeten de aanbieders dus als de bliksem op zoek naar oplossingen.
Van het rek naar de doos
Maar eerst en vooral, wie zorgt er nu voor dat het juiste product in jouw doos raakt? Vanuit mega-magazijnen vol met alle producten die de verkoper aanbiedt, wordt jouw product van het rek gehaald en naar de inpakstand gebracht. Er bestaan al high-tech distributiecentra waar alles automatisch en gerobotiseerd gebeurt. Maar die zijn enkel weggelegd voor de grote spelers.
Meer heftrucks!
In het doorsnee magazijn is het de heftruck, in de volksmond beter bekend als ‘de Clark’, die het transportwerk doet. En dus, om de huidige vraag een antwoord te kunnen bieden, zijn meer heftrucks nodig. Willen de bedrijven een budgetvriendelijke keuze maken, gaan ze best voor tweedehands of gebruikte heftrucks.
Meer heftruckchauffeurs!
Die heftrucks rijden natuurlijk niet vanzelf. Er zijn ook chauffeurs nodig. En dus zijn ook de vacatures voor vorkwagenbestuurders enorm gestegen in aantal. Om aan de slag te kunnen als heftruckchauffeur, heb je wel een heftruckcertificaat nodig. Hiertoe volstaat een korte opleiding, die je bijvoorbeeld kunt volgen bij de VDAB.
Geen corona, geen heftrucks?
Een visioen. We schrijven maart 2021. Eindelijk is er een doeltreffend corona-vaccin op de markt…
Kunnen al die extra heftrucks nu bij het schroot? En kunnen al die chauffeurs nu bedankt worden voor bewezen diensten? We dachten het niet. Het merendeel van zij die het gemak en de efficiëntie van online aankopen voor het eerst ervaren, blijven deze manier van aankopen trouw. En dus is die investering van vandaag in extra heftrucks en chauffeurs ook een blijk van een goede visie op lange termijn!